Posledních 20 let historie České republiky bylo spjato s jejím členstvím v Evropské unii. Pojďme oslavit toto výročí evropskou hymnou v její původní podobě jako součást 9. symfonie Ludwiga van Beethovena.
Janáčkova filharmonie Ostrava
Janáčkova filharmonie Ostrava je žádaným a úspěšným tělesem, se kterým pravidelně spolupracují dirigenti (Ch. Arming, D. Raiskin, A. Boreyko) a hudebníci (G. Capuçon, L. Batiashvili, A. Netrebko, S. Trpčeski) světového formátu. Od sezóny 2020/2021 působí na pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele Vassily Sinaisky.
JFO navazuje na tradici Ostravského rozhlasového orchestru a jako takový byl založen v roce 1945. Rychle si vybudoval dobrou reputaci, hrál na světových pódiích (New York, Soul, Paříž, Peking, aj.), spolupracoval s významnými sólisty (V. Neumann, K. Ančerl, Ch. Mackerras, P. Domingo, D. Ross) a jeho nahrávky vyšly u mnoha prestižních nahrávacích společností.
Během sezóny 2022/2023 se působištěm orchestru stalo ostravské kino Vesmír, jelikož domovská scéna Domu kultury podléhá rekonstrukci a orchestr vyhlíží přístavbu koncertního sálu světových akustických parametrů dle návrhu architektonického studia Steven Holl Architects z New Yorku.
Valentin Uryupin
Dirigent a klarinetista Valentin Uryupin absolvoval roku 2012 moskevskou konzervatoř a již během studií se stal stálým dirigentem MusicAeterna Orchestra. Za svoji kariéru dirigoval orchestry po celé Evropě (Teatro Real v Madridu, RTE Symphony Dublin, Mariinsky Theatre, Ruskou filharmonii, Transylvánskou filharmonii, Deutsche Sinfonieorchester Berlin, Haydn Orchestra v Bolzanu) a spolupracoval s významnými interprety (T. Currentzis, Y. Bashmet, J. DiDonato, A. S. Mutter). Je rovněž vítězem soutěží Sir Georg Solti Conductors’ Competition a Ruské dirigentské soutěže a třetí místo získal v prestižní Gustav Mahler Conducting Competition. Kromě dirigování se stále věnuje kariéře klarinetisty a vystupuje po Evropě, Americe i Asii.
Sbor Gaudeamus Brno
Gaudeamus Brno je smíšený pěvecký sbor, který působí na české sborové scéně od roku 1996. V letech 1999–2003 byl oficiálním sborem Masarykovy univerzity Brno, v současnosti je samostatným zapsaným spolkem. Sbormistryněmi jsou Daša Karasová a Martina Kirová.
Sbor je stálou součástí brněnského kulturního dění, každoročně pořádá samostatné koncerty a účastní se sborových festivalů a soutěží doma i v zahraničí (Německo, Polsko, Slovensko, Francie, Portugalsko). Koncertní repertoár zahrnuje sborové skladby českých a světových skladatelů od renesance až po současnou tvorbu. Natočil několik CD a pravidelně spolupracuje s českými i zahraničními soubory a orchestry. Členy sboru jsou převážně studenti a absolventi brněnských vysokých škol.
Veronika Rovná
Sopranistka Veronika Rovná vystudovala Janáčkovu konzervatoř a Fakultu umění Ostravské univerzity pod vedením Evy Dřízgové. Od roku 2019 je členkou Národního divadla moravskoslezského, jako host se představila v Národním divadle v Praze, ve Státní opeře v Praze, v Národním divadle v Brně a Slezském divadle Opava. Roku 2014 účinkovala v Opera de Lyon ve Francii a je stálým hostem Mezinárodního hudebního festivalu Les Musicales de Louvergny. Zúčastnila se několika pěveckých soutěží (Concorso internazionale „Musica sacra“ v Římě, Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka) a získala ocenění Jantar.
Veronika Hajnová
Mezzosopranistka Veronika Hajnová vystudovala konzervatoř a VŠMU v Bratislavě. Již během studií působila v operním souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, od roku 2004 byla sólistkou Státní opery Praha, v současnosti je angažována v Národním divadle v Praze a v Národním divadle v Brně. Vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech a je zvána ke spolupráci s významnými orchestry. Kromě opery jsou součástí jejího repertoáru také díla oratorní i písňová (Janáčkův Zápisník zmizelého, Verdiho Requiem, Schumannovy a Chopinovy písně, Mahlerovy Písně o mrtvých dětech). V r. 2002 byla semifinalistkou Belvedere International Singing Competition ve Vídni a dvakrát byla nominována na cenu Thálie.
Richard Samek
Richard Samek je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, po jejímž ukončení soukromě studoval u Natalie Romanové. V současné době má stálé angažmá v Divadle J. K. Tyla a pravidelně účinkuje v Národním divadle v Praze, Národním divadle Brno či ve Slovenském národném divadle v Bratislavě. Hostoval v L’Opéra de Reims, Staatsoperette Dresden, Theater Magdeburg, Staatsoper Hannover, Aalto-Musiktheater Essen. Natočil nahrávky Straussovy Noci v Benátkách, Smetanova Dalibora a Fibichovy Nevěsty messinské. Je laureátem řady mezinárodních soutěží, spolupracuje s významnými komorními a symfonickými orchestry (BBC Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra) a pravidelně vystupuje na významných mezinárodních hudebních festivalech.
Roman Janál
Po absolvování houslí na Plzeňské konzervatoři byl Roman Janál přijat do pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii. Úspěšný debut v Národním divadle mu poté zajistil angažmá sólisty a do dnešního dne zde nastudoval desítky rolí. Doménou tohoto pěvce není jen operní svět, ale i komorní písňová tvorba, především písně německých romantických autorů. Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech, pravidelně spolupracuje s tuzemskými i zahraničními orchestry pod taktovkou předních světových dirigentů (C. Richter, J. Fiore, H. Griffiths, J. L. Koenig, C. Hogwood) a vydal mnoho CD u českých i zahraničních vydavatelství (Deutsche Grammophon, Naxos, Supraphon aj.). Je vyhledávaným pedagogem a porotcem a držitelem Ceny Thálie.