3. FESTIVALOVÝ KONCERT / MOZARTOVO REQUIEM

KOSTEL NA NEBEVZETÍ PANNY MARIE – VALTICE

05 / 10 / 18:00

Kdo HODONÍNSKÝ PĚVECKÝ SMÍŠENÝ SBOR – JOSEF ILČÍK sbormistr spoluúčinkuje CARMINA VOCUM KYJOV – MÁRIO KUDELA sbormistr SPERGERŮV KOMORNÍ ORCHESTR – DAVID HERZÁN dirigent
Host VERONIKA HOLBOVÁ – Soprán ANETA PETRASOVÁ – Mezzosoprán VÁCLAV ČÍŽEK – Tenor BORIS PRÝGL – Bas
Kde Kostel Nanebevzetí Panny Marie Valtice

150 / 190/ 290 Kč

kostel na nebevzeti PM Valtice

Program koncertu:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Requiem d moll, K. 626

I. Introitus: Requiem aeternam

II. Kyrie

III. Sequenz:

1. Dies irae

2. Tuba mirum

3. Rex tremendae

4. Recordare

5. Confutatis

6. Lacrimosa

IV. Offertorium:

1. Domine Jesu

2. Hostias

V. Sanctus

VI. Benedictus

VII. Agnus Dei

VIII. Communio:

Lux aeterna
VERONIKA HOLBOVÁ – Soprán

Sopranistka Veronika Holbová je rodačka z Ostravy. V roce 2010 úspěšně ukončila studium na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě a v roce 2014 dosáhla magisterského titulu na Ostravské univerzitě. Klasický operní zpěv studovala na obou institucích u sopranistky MgA. Evy Dřízgové – Jirušové. V roce 2007 získala 3. místo a cenu za nejlepší provedení barokní árie na soutěži konzervatoří v Pardubicích, dále se stala v roce 2010 finalistkou pěvecké soutěže Mikuláše Schneidra Trnavského v Trnavě, získala 1. místo v pěvecké soutěži Leoše Janáčka – Hukvaldy. Se Simonou Mrázovou (soprán) se dvakrát umístila na 1. místě na soutěži vokálních ansámblů – Stonavská Barborka (v roce 2010 a 2011). V roce 2012 získala 2. místo v Mezinárodní pěvecké soutěži Imricha Godina IUVENTUS CANTI (Slovensko) a na podzim r. 2012 vyhrála 3. místo na soutěži Concorso internazonale „Musica sacra“ v Římě. V roce 2013 zvítězila v instrumentálně – vokální kategorii pěvecké soutěže Stonavská Barborka.

Veronika Holbová spolupracuje s operními domy v České republice i v zahraničí. Od roku 2009 hostuje v Národním divadle moravskoslezském, kde se představila m.j. v rolích Barbaríny (Figarova svatba), Aniny (La Traviata), Esmeraldy (Prodaná nevěsta), Bareny (Její Pastorkyňa), Anny (Nabucco). Na podzim roku 2014 účinkovala jako druhá Žínka v operním díle Rusalka Antonína Dvořáka v Opera de Lyon ve Francii.

 

 

ANETA PETRASOVÁ– Mezzosoprán

Aneta Petrasová se narodila 1989 v Praze. Po maturitě nastoupila na brněnskou JAMU, kde získala bakalářský titul pod vedením prof. Anny Barové. Během studií vystupovala v Komorní opeře JAMU a v drobných rolích v Národním divadle Brno.

Na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v Drážďanech v roce 2014 absolvovala diplomové studium ve třídě prof. Hendrikje Wangemann a nyní ukončuje koncertní třídu KS prof. Olafa BäraBritty Schwarz.

Během studií nastudovala vybrané árie a písně pro alt (popř. Mezzosoprán), které představila v projektech Bachkantaten im Palais, Dresdner Musikfestspiele, Matinee in Semperoper, LiedGut, na koncertech se Severočeskou filharmonií Teplice (Dvořákovy Biblické písně) a Moravskou filharmonií Olomouc (výběr z Des Knaben Wunderhorn G. Mahlera).

Je členkou a příležitostně sólistkou ansámblů Dresdner Kammerchor (um. vedoucí H. Chr. Rademann), Collegia Vocale 1704 (um. ved. Václav Luks) a AuditivVokal Dresden, který se zabývá interpretací soudobé hudby.

 

 

VÁCLAV ČÍŽEK– Tenor

Václav Čížek studoval zpěv na Církevní konzervatoři v Opavě pod vedením Sylvy Pivovarčíkové, Karla Smolky a Alexandra Vovka. Ve studiích pokračoval nejprve na JAMU v Brně u Zdeňka Šmukaře, kde v rámci komorní opery provedl role Paolina v Cimarosiho Il matrimonio segretto a Lenského v Čajkovského Evženu Oněginovi, a poté na Univerzitě v Ostravě ve třídě Alexandra Vovka, kde ztvárnil role Rinuccia v Pucciniho Gianni Schicchi a Dona Ottavia v Mozartově Donu Giovannim. Jako sólista a člen vokálních ansámblů pravidelně spolupracuje s orchestry Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque nebo Hof Musici a s dirigenty jako jsou Václav Luks, Hans-Christoph Rademan, Vojtěch Spurný a další. Je pravidelně zván na prestižní festivaly a na koncertní a operní pódia ve Francii (Opéra Royal de Versailles, théâtre de Caen, Opéra de Dijon, Festival de La Chaise – Dieu), v Beneluxu (Festival Oude Muziek Utrecht, Bozar v Bruselu, Musica Antiqua Brugge), v Německu (Bachfest Stuttgart, Tage Alter Musik Regensburg), Rakousku (Konzerthaus Wien), Polsku (Chopin Festival Warszawa, Festival Muzyki Polskiej Krakow) a České republice (Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival).

Více zde: http://www.vaclavcizek.com/biografie/

 

 

BORIS PRÝGL– Bass

Boris Prýgl je mladý basbarytonista z města Hodonín. Již při studiu Základní umělecké školy se zúčastnil různých pěveckých soutěží. K nejhodnotnějším oceněním patří vítězství na třech mezinárodních soutěžích – Pražský pěvec, Duškova pěvecká soutěž Mozartovy obce a Pěvecká soutěž Olomouc. Za své pěvecké úspěchy vděčí pedagožkám Olze Plhalové, Zlatici Livorové a Blance Juhaňákové. Od září 2012 studuje na HTF VŠMU v Bratislavě operní zpěv u prof. Petra Mikuláše. V létě 2013 absolvoval Majstrovské spevácke kurzy Petra Dvorského v Piešťanech a Mistrovské pěvecké kurzy Dagmar Livorové ve Velké Bíteši. V roce 2014 ztvárnil roli zahradníka v Mozartově opeře Figarova svatba a byl přijat jako hostující sólista Slovenského národného divadla, kde debutoval v opeře Salome jako Nazareťan a Žid. Minulý rok vystoupil jako Don Fernando v opeře Fidelio a získal první místo v kategorii junior, 2. místo v kategorii píseň, titul laureáta a absolutního vítěze. Získal také cenu Národního divadla v Praze, divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni, festivalu Pražské jaro, Českého rozhlasu, Viléma Zítka, Gustava Mahlera a na 50. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Hned poté se stal laureátem na 22. ročníku Mezinárodní soutěže Ferruccia Tagliaviniho v Rakousku a k tomu získal ocenění za nejlepší interpretaci díla W. A. Mozarta. Na konci minulé sezóny účinkoval v inscenaci Simon Boccanegra v SND a poté vystoupil na Znojemském hudebním festivalu po boku Adama Plachetky v opeře Don Giovanni. V roce 2016 absolvoval také turné po Japonsku. V květnu 2017 vystoupil na samostatném recitále na MHF Pražské jaro a v Národním divadle Brno. Aktuálně jako nejmladší účastník a první Čech v historii postoupil až do finále na Operalii v kazašské Astaně, kde získal cenu za mimořádnou interpretaci.

 

HODONÍNSKÝ SMÍŠENY PĚVECKÝ SBOR

Počátky sborového zpěvu v Hodoníně spadají do druhé poloviny 19. století, doby sílící germanizace na habsburském panství na jedné straně a probouzejícího se českého vlasteneckého cítění na straně druhé. V r. 1865 byl založen čtenářsko – zpěvácký spolek „Svatopluk“, první ohnisko místní české osvětové péče.

Touha po pěveckém sboru vyšší umělecké úrovně vedla 9. ledna 1910 k založení českého zpěváckého spolku „Hlahol“, který vytvořil ženský, mužský a smíšený sbor. Sbormistrem se stal řídící učitel František Komárek a již 14. ledna 1911 se konal první koncert. Za jeho éry bylo nastudováno 206 sborů, kromě pravidelných koncertů v Hodoníně i okolí vystupoval „Hlahol“ na oslavách svátků a významných dnů v období první republiky a šťastně přečkal i tragickou nacistickou okupaci. Po válce se 12. září 1946  tento pěvecký soubor dobrovolně rozešel. Význam „Hlaholu“ byl mimořádný. Položil základy uměleckého sborového zpěvu v Hodoníně a byl vedle „Orchestrálního sdružení“ a chrámového sboru pevným pilířem hudební kultury v tomto městě.

Dne 25. listopadu 1946 bylo zaregistrováno hudebně – pěvecké sdružení „Vítězslav Novák“, pojmenované po hudebním skladateli a čestném občanu města Hodonína. Dirigentem byl zvolen prof. Jaroslav Zmítko. Ideologický tlak po roce 1948 doléhá i na toto sdružení, 23. ledna 1951 ztrácí spolkový statut a stává se součástí ROH, Svazu zaměstnanců školství a osvěty v Hodoníně. Vystupuje na různých manifestacích ještě v roce 1952, pak však zmínky o činnosti v archivech mizí. Sbor trval nepřetržitě, ale k obrození došlo až po roku 1989.

U sboru v mezidobí 1977-2003 působili sbormistři Jindřich Launer, Pavel Janeček, František Duda a Marie Snopková.

 

JOSEF ILČÍK– Sbormistr

Na konci roku 2004 byla sboru oznámena změna v osobě sbormistra. Josef Ilčík je absolvent brněnské konzervatoře v oboru trubka,  úspěšně ukončil magisterské studium v oboru sbormistrovství, dirigování a hudební výchova pro střední školy na univerzitě v Ostravě. Skrze důslednou práci s dechem a hlasová cvičení  vede Ilčík sbor k posazení hlasu, intonační čistotě a vyrovnávání barvy.

S tímto odborným vedením je spojen další předpoklad uměleckého rozvoje sborového zpěvu v Hodoníně.

CARMINA VOCUM KYJOV– Smíšený pěvecký sbor

Smíšený pěvecký sbor Carmina Vocum vznikl v květnu r. 1999 v Základní umělecké škole Kyjov. Základ tvořilo 13 zpěváků – přátel a žáků, kteří měli potřebu zpívat nejen o vánocích ve sboru kostelním, ale také v průběhu celého roku. S tímto komorním počtem pěvců se věnovali převážně hudbě renesance a baroka. Postupem času se sbor rozrostl a v současné době má 40 členů. To umožnilo sboru interpretovat i skladby z období romantismu a také i hudby současné.

Sbor pravidelně koncertuje buď samostatně nebo spolu s Komorním orchestrem města Kyjov a sólisty MDO Olomouc a Národního divadla v Brně. Vystupuje nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí – Rakousko, Francie. Jeho sbormistr MÁRIO KUDELA, který jako varhaník a učitel zpěvu tento soubor v roce 1999 založil, je výrazná osobnost kulturní scény na Slovácku.

SPERGERŮV KOMORNÍ ORCHESTR

Festivalový orchestr je citlivě složen z vynikajících profesionálních hudebníků, jenž jsou také z většiny rodáci z Břeclavska a Slovácka a nastálo působí ve filharmoniích po celé ČR (Česká filharmonie, Státní filharmonie Brno, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Janáčkova filharmonie Ostrava).

Jako dirigent Mozartova Requiem vystoupí DAVID HERZÁN, jenž velice úspěšně působí několik let u Hodonínského symfonického orchestru.

Další koncerty